fredag 30 november 2007

Ett öppet brev till alla bokstavstrogna kristna

Kära brödrar och systrar
Tack för att ni gör så mycket för att lära folk Guds bud. Jag har själv tagit åt mig en del och försöker dela med mig av dessa kunskaper till så många jag kan.
Om någon till exempel försöker försvara homosexualitet så påminner jag dem bara om stället i tredje Mosebok (3 Mos. 18:22) där det klart och tydligt står att homosexualitet är en styggelse så är liksom den saken färdigdiskuterad.

Men nu måste jag erkänna att jag behöver lite råd kring hur jag ska följa några andra av Guds bud.

1. Varje gång jag bränner en oxe som offer vet jag att detta ger en doft som behagar Herren (3 Mos. 1:9). Problemet är att grannarna klagar.

2. Jag önskar sälja en av mina döttrar som slav (2 Mos. 21:7). Med dagens prisnivå, vad kan anses vara ett skäligt pris?

3. I 3 Mos. 24:44 står det klart och tydligt att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar så länge de är köpta från ett grannland. En vän till mig hävdar att detta bara gäller ryssar och balter, men inte svenskar. Här behöver jag hjälp. Får man äga också svenska slavar?

4. Jag har en granne som envisas med att arbeta på lördagar. Enligt 2 Mos 35:2 är det helt klart att han måste dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?

5. En av mina vänner menar att även om det är en styggelse att äta skaldjur (3 Mos. 11:10), så är homosexualitet värre. Jag håller inte med. Vem av oss har rätt?

6. I 3 Mos. 21:20 står det i klartext att jag inte får närma mig Guds altare om jag ser dåligt. Jag måste erkänna att jag lider av närsynthet och använder glasögon. Måste synen vara helt perfekt eller kan vi acceptera ett viss svängrum i denna fråga?

7. De flesta av mina bekanta går till frisören. De klipper håret på sidorna och rakar skägget i kanterna. Detta är ju synd enligt 3 Mos 19:27. Hur bör de straffas?

8. Min mamma syndar mot 3 Mos. 19:19 eftersom hon planterar olika grödor på samma jord, dessutom går hon klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmaterial. Vad göra?

9. En familj vi umgås med svär väldigt mycket. Är det nödvändigt att vi samlar HELA byn bara för att stena dem (3 Mos. 24:10-16)? Är det inte lika lätt att bränna dem till döds på ett familjebål som vi brukar göra med människor som ligger med sina släktingar (3 Mos 20:14)?

Jag vet att många har gått på djupet med denna typ av problemställningar. Så jag är övertygad om att nån kan hjälpa mig. Tack för att ni ständigt påminner oss om att Guds ord är evigt och oföränderligt.

9 kommentarer:

Kalle af sa...

Den är lika lustig varje gång! Jag har sett den på engelska, och bloggade själv den på finska vid nyår.

Hälsa Kökar från mig!

Anonym sa...

GUD, vad roligt! Jag länkade hit till din sida så att "alla" mina läsare ska få läsa den för just nu är jag arg på kyrkan, eller vad jag ska kalla den!

Anonym sa...

Tack för brevet. Har läst nåtgot likanande förr men tappat bort det, nu linkar jag till din blogg i min dagbok.

Katarina Gäddnäs sa...

Jo alltså det här är ju en vandringstext som jag fått via kedjebrev och språkligt bearbetat lite. den finns i flera versioner och på många språk. jag tycker ju egentligen inte alls om kedjebrev, men den här hade en så viktig poäng tycker jag. Det att man faktiskt inte KAN tolka allt bokstavligt.
PS om nån kunde lära mig hur man svarar på kommentarerna utan att själv behöva skicka en komentar vore jag tacksam.
mvh
Nybörjarbloggareb

Anonym sa...

"Problemet" i brevet är att alla bibelverser är från gamla testamentet...
vi lever i ny-testamentligtid, gamla testamentets krav och påbud gällde tills Jesus började sitt livsverk.
Att leva som kristen är inte att tolka bibeln bokstavligt men inte heller att strunta i verser som är utmanande eller konfliktskapande i dagens samhälle...

Katarina Gäddnäs sa...

Jo, så mycket teologi (7 år vid ÅA) har nog tom jag läst att jag vet att vi lever i en nytestamentlig tid och att Jesus kom med den nya lagen.
Men själva poängen med texten är att många människor i den religiösa debatten hänvisar till just GT när de vill argumentera tex mot homosexualitet.
Jesus var oerhört radikal i sitt budskap. det mesta han sade var obekvämt för hans samtid och även för vår. Det finns faktiskt ganska få NT-texter som berör homosexualitet. jag tycker man måste läsa bibeln i sin kulturella kontext. På biblisk tid fanns inte den typen av homosexuella relationer som vi har idag, dvs jämställda, kärleksfulla, (livs-)långa relationer. Då var homosexualitet främst förknippat med utnyttjanden och övergrepp.
på tal om den nya lagen så skrev Paulus också om att det är en skam för kvinnor att ha kort hår och att präster inte får äga mer än en skjorta, bara som några exempel på påbud som vi i vår samtid har valt att inte tolka bokstavligt.

Anonym sa...

Kära syster Katarina!

Så glad jag blev att du hade valt det enkla och sanna Ordet som vägledning i ditt livs svåra vägval. Här är de rätta svaren:

1. Bränna oxe. - - Svaret är ja, bränn utan att oroa dig över dina grannar! Kung David skrev "Jag är en börda för mina grannar, en skräck för mina vänner" (Ps 31:12). Kunde han, så kan du!

2. Priset för dotter. - - Enkelt: i 1 Mos 37:28 läser vi hur Josef såldes till ismaeliterna för tjugo siklar silver. Det motsvarar 240 gram. Enligt gårdagens spotpriser på silver på världsmarknaden är din dotter alltså värd 82 euro. Betänk dock: en ismaelit är en muslim. Muslimer sätter inte så stort värde på kvinnor och dessutom var Josef väldigt ung. Säljer du någon av dina äldre döttrar, och till en kristen, som ställer människovärdet högre kan du lugnt gå över 100.

3. Svenska slavar. - - Ja, du kan ha svenska slavar. "Må alla grannfolk ge gåvor i fruktan." (Ps. 76:12). Märk det lilla ordet alla!

4. Dräpa lördagsarbetare.- - Gör det själv. "Förbannelse över den som mot betalning dräper en oskyldig" står det i 5 Mos. 27:25. Om du inte har torrt på fötterna ifråga om att det faktiskt gäller olaga lördagsarbete när du hyr upp nån, så kan din outsourcing-mördare bli förbannad och då kan han inte jobba för dig en gång till.

5. Skaldjur och homosexualitet. - - Det är du som har rätt. Räkan har två känselspröt att bedriva sin styggelse med, bögen bara ett. Alltså är skaldjur dubbelt värre. (Wikipedia)

6. Dålig syn vid altaret. - - Guds Ord förklarar din belägenhet. Du bör slänga ut alla företagsgåvor du har hemma, stora och små. "Mutor gör den klarsynte blind", säger 2 Mos 23:8. Sedan ska du få se att du hittar till altaret.

7. Frisören. - - Råd dina bekanta att göra som Bibelns stormän. Profeten Esra slet av sitt här, Job skar av det. (Esra 9:3, Job 1:20).

8. Mor som syndar - - Här är profeten Hosea väldigt tydlig: "Gå till rätta med er mor, gå till rätta", står det. Gud ska "spärra hennes väg med törnen, resa en mur för henne så att hon inte hittar sina stigar, ta tillbaka säden när den har mognat (grödorna), och ta ifrån henne den ull och det lin som hon skyler sin nakenhet med (kläderna)". Här förstår vi ju då som moderna människor att lin betyder goretex och ull betyder polyester, vilket din mamma antagligen använder. (Hos. 2:1-9)

9. Personalbehov vid stening. - - Din fråga gäller gammaltestamentlig tid, då olika vardagsrutiner inte ännu var så utvecklade. För en modernt kristen procedur räcker det säkert i byn om ni är två eller tre församlade i rätt namn (Matt 18:20) och jobbar effektivt. Om man sammankallar byn för ofta lägger man bara sten på bördan för människor som slits i arbetslivet och har svårt att ställa upp på kort varsel.

Din broder Erkki

Katarina Gäddnäs sa...

Tack, tack, tack så mycket Erkki, nu är jag lugn och trygg!

Yagos sa...

Lite sent ute, men en kompis länkade till det här och jag tycker det är så roligt!

Kristendomen har ställt till det rejält för homosexuella men om folk var RIKTIGT troende skulle nog alla i dagens samhälle leva i konstant skräck. :) Just love it!