söndag 7 december 2008

Andra advent!



Adventstiden rusar iväg, som vanligt.
Förra veckan rusade iväg. Sonen fyllde 10 år i tisdags. Onsdag-torsdag var jag på jobb i Helsingfors. Möte på Nifin och dragande av paneldebatt på utbildningsstyrelsens avslutande seminarium för projektet Språkrum. OSSE-mötet i hufvudstaden gjorde trafiken helt kaotiskt. Brydde mig inte alls om att gå på stan var mest på arbetsrummet och jobbade. Kulturkontakt Nord har en ny omgång av mobilitetsansökningar som skulle behandlas till idag...
Åt årets första julbord på Hanaholmen, otroligt gott, som grädde på moset dalade tallriks-stora snöflingor utanför fönstret. Så hem i fredags och släktkalas för sonen på kvällen. Första gången svärmor och svärfar och svägerskorna, svågern med familjer var hit sen huset blev "nästan klart". Roligt och mycket kusiner var det stora och små! Det är en av fördelarna med att bo på fasta Åland - att man faktiskt nån gång hinner träffa släkten. Jag blir alltid uppstressad av kalas, men sen är det roligt i alla fall. I går såg jag självständighetsbalen på teve. Kollegan Hannele Mikaela Taivassalo som fick Runebergpriset i år var vackrast. Vacker som en dag i vit, broderad vintageklänning från 50-talet med mycket vidd i kjolen.
Idag har jag suttit vid datorn och behandlat ansökningar sen tidigt i morse. Är så nöjd att jag hann bli färdig i god tid före midnatt. =)
Nästa vecka ser lika stressig ut som föregående och ingen tid för romanskrivande ser ut att vara i sikte. Men jag är så glad över arbetsrummet/biblioteket i andersstugan och mitt nya skrivbord. Lyx att få jobba hemifrån. lyx att HA ett (nåja ett dussin mindre) jobb.

Inga kommentarer: