onsdag 17 december 2008

Att hinna i kapp sig själv

i måndags sov jag till klockan 11, efter att ha kommit hem från Åbo i söndags kväll. Sen steg jag igen upp som en ny människa, lite mindre stressad fast med ännu mindre tid. Har äntligen idag fått ett preliminärt program spikat för en författarsamtalsserie. Tappade bort min almanacka på flygfältet i söndags och var helt förkrossad. Kände mig som Ferlins barfota barn i livet utan ord och papperslapp. Trots att almanackan var mycket liten och det är ännu mindre kvar på det här året, var den full med viktiga nummer, adresser med mera. I går tappade jag min mobiltelefon och började känna mig riktigt glad och fri...
I morse glömde jag sen förstås en viktig tandläkartid för yngsta skruttan. Vi skulle bland annat röntga henne... sen hade jag missat en viktig deadline för en kolumn i Meidän Suomi (Readers diggest´s finländska livsstilsmagasin där jag skriver i varje nummer).
Bodil Malmsten skriver på sin underbara blogg om "clusterfuck". Trots att hon inte tycker om att använda ordet för den kära lek som människor ibland ägnar sig åt i ett negativt sammanhang, så är det ju väldigt brukbart och när det börjar j-las kommer eländena ju ofta i kluster...
Nå nu är almanackan återfunnen (De ringde från Air Åland. Den var på planet) och telefonen återfanns också av bara farten. Den ringde nämligen under förarsätet i bilen.
Jag brukar inte tappa bort saker, bara lägga dem på säkra ställen, men nu är det ett säkert tecken att jag är i behov av jullov.

Nå nu har jag skrivit krönikan, bokat ny tandläkartid, druckit kaffe och snarvlat med min kära, kära vän R, postat de försenade julbreven, samt skrivit ikapp mig på bloggen.

Inga kommentarer: