söndag 13 september 2009

Queer betyder udda

Bra diskussion idag på Luckan med Monika F och Rita P, önskar bara att fler mononormativa människor, både i hetero- och homovärlden skulle fundera på dessa frågor nån gång. Vad kön och sexualitet egentligen är, hur det formas och hur vi talar och skriver om kön.
Enligt mig är vi alla udda.
I have a dream... att en dag skall kön på riktigt, inte bara i retoriken, inte spela någon roll.

En annan insikt jag fick idag är att många människor som inte känner mig verkligen ser mig som prästfru, före allt möjligt annat. ganska intressant...

2 kommentarer:

Isabella sa...

Jo, kön spelar roll. Annars skulle vi alla vara bisexuella. Fast det kanske vi är lite till mans? I någon grad. Men jag fattar vad du menar. Vi är i första hand människor.

Katarina Gäddnäs sa...

Ja enligt queer så är könet (främst) en socialkonstruktion. Visst är det skillnad på svarta och vita människor, men väldigt lite, det mesta är kulturellt och socialt styrt. jag tror vi alla är bisexuella i den meningen ja.