lördag 12 december 2009

En vacker lördag i Åbo

Stora fluffiga snöflingor dalade sakta genom luften när jag gick bland torgstånden på julmarknaden i Åbo. Stadens ljud förändras när det snöar. En man red barbacka förbi domkyrkan på en vacker häst med röda tyglar. På Biskopsgatan är kullerstenarna vita av snö och i fönstren brinner adventsljusstakar.

I går föreläste Kjell Westö på kursen i litterärt skapande. Han var så fin och klok och delade generöst med sig av sina egna erfarenheter. Jag fick själv ut väldigt mycket av det han sade. Kanske den sega romanen min får lite mer styrfart nu?

Idag har jag skrivit det sista poetporträttet i Ny Tids serie med poetkalenderpoeter. Det är åländska Carina Karlsson som porträtteras. Valdemar Nyman sade om Sally Salminen att hon var klok som ett troll. Jag brukar använda detsamma om Carina. Hon säger så mycket kloka saker och jag vet inte hur jag skall kunna redigera bort 2000 tecken ur den långa intervjun.
Men en sådan njutning det är att få skriva en hel dag i lugn och ro. Inte bli störd av annat och inte känna stress över pressläggningstider. Visserligen måste artikeln vara klar på måndag morgon, men jag har haft ordentligt med tid på mej att skriva. Inte den där hysteriska tidspressen som det alltid är på tidningen.

Ikväll är det julfest för litt skap-kursen och jag ser fram emot att få träffa trevliga kursare och kolleger.

Inga kommentarer: