torsdag 2 september 2010

Republikens president Tarja Halonen och Ålands mångkulturella förening

Ok, jag gillar i princip inte flaggviftande barn, men i praktiken är de söta och sötast var lilla Ada som inte hade flagga, men blommor åt presidenten.

President Halonen var överraskad, men nöjd över att maken kom med och dansade kurdisk dans på Åland.
Shirin och jag läste dikt.

En sån fin dag! Det händer inte så ofta, men idag var jag verkligen en stolt ålänning. Republikens president Tarja Halonen var på landskapsbesök till Åland och gästade Jomala kommun. På äldreboendet Rönngården träffade hon invånarna, fick en presentation av Ålands mångkulturella förening, projektet integration.ax i Medborgarinstituts regi. Hon fick höra en afrikansk nyålänning säga att det visserligen finns barriärer mellan ålänningar och nyålänningar, men att han under sina år på Åland aldrig upplevt rasism och att han inte kan tänka sig en tryggare, säkrare plats än Åland för en afrikan att bo på.
Ålands mångkulturella förening har medlemmar från nästan alla nationaliteter som finns på Åland , plus en trupp envisa, varmhjärtade ålänningar som vill verka för integration och är intresserade av nyålänningarnas kulturer.

Presidentparet intresserade sig särskillt för projektet integration.ax som ger yrkesinriktad språkutbildning till våra invandrare. På plats fanns bland annat en ung kvinnlig rumänsk jurist som fått göra 7 månader arbetspraktik på Åland, det fanns bland annat ryssar, amerikaner och balter som berättade om sina erfarenheter.

Jag har funderat mycket på varför integrationen fungerar så mycket bättre på Åland och i Närpes än i Stockholm och Helsingfors. Det enda jag kommit fram till är det lilla samhället och närdemokrati i detta fall är en stor fördel. Allas erfarenhet och kunskap behövs och efterfrågas. Som det var på Kökar: "Vem e du? Varifrån kommer du? Vad är du bra på? Vad har du får spännande historier att berätta?"

Mitt pyttebidrag till dagen bestod i att läsa en dikt översatt från persiska till svenska och jo barnen viftade med flaggor, intet öga var torrt när presidenten fick sin obligatoriska bukett av lilla Ada och hennes mamma brast i tårar vid presidentens varma omfamning. "Du är som en mor för mig! Jag är så glad över att få bo på Åland" och sen dansade presidentparet kurdisk dans...
Säkerhetspådraget var större än någonsin runt presidentbesöket, kanske beroende på förändrad hotbild. Journalisterna och pressfotograferna fick inte röra sig ur fläcken och var placerade så att de såg presidenten, men bara ryggarna av de uppträdande.
Jag är ett stort fan av Tarja Halonen och Ålands mångkulturalitet, därför var det en så fin dag!

5 kommentarer:

Isabella sa...

Jag känner igen pådraget. När Ulvens döttrar höll konsert för presidenten kollade hennes säkerhetsnissar igenom våra instrumenväskor innan hon kom in i lokalen. Inga bomber eller automatvapen...

Jag delar din kärlek till Tarja!

L8 sa...

Skönt att rösten återvände.

Koko sa...

Så roligt att du ändå kunde vara med, fast det såg lite mörkt ut. Och Tarja är absolut bäst:-)

Maria Turtschaninoff sa...

Bloggen har bytt utseende! Snyggt.

Koko sa...

Så fint! Skulle bara titta om det hänt nåt - och mitt spontana utrop var "oj så vacker!" :-) Definitely like!