söndag 26 december 2010

Ett fönster mot världen


Jag har slappat också hela annandagen. Läst Mia Skäringer (jag tar tillbaka ALLT illa jag sagt om henne), pluggat repliker och spelat Trivial Pursuit med 8 andra i familjen. Efter middagen avslutade jag helgen och började arbeta med att redigera texter skrivna av barn och ungdomar i Gaza. Texterna skall framföras på Amnesty konserten i Sankt Görans kyrka i Mariehamn i morgon kväll kl 19. Hjärtslitande, raka, utlämnande texter som gör det mycket lättare att leva sig in i krigets vardag och konsekvenser för civilbefolkningen. Hemskt och viktigt! För mig är det så självklart på npågot vis att julen inte får gosa in oss i någonsorts myskokong, julens barn blev ett flyktingbarn redan från början. Glöm alla bokmärken och tillrättalagda julstallstablåer!
Det luktade dynga, det var kallt och halmen var stickig. Maria var ensam när hon födde och Josef var orolig. Om ändå änglasången kunde nå över hela världen. Frid på jorden!

Inga kommentarer: