söndag 3 april 2011

Regn och tranor

Tredje helgen som jag jobbat och inte varit hemma alls. Först var det Paris, sen Mariehamns litteraturdagar och nu skriftskolehelg. Jag skulle gärna ta en extra ledig dag hemma med barnen, nu får det bli ensamt måndagsröj istället. Kattlådan, tvätthögarna och dammråttorna väntar på mej. Det skall bli riktigt skönt.
Det är underbart med aprilregn, nu smälter snön snabbt. Idag på väg till kyrkan såg jag två ståtliga tranor invid vägen i Östergeta.

Kom att tänka på en kortdikt (på finska):

"Yksinäinen kurjen jäljet lumessa
näkyvissä hetken
sitten jo poissa."


Jag vet inte varifrån jag fått den eller vem som skrivit den, kanske det är en översatt haiku? I orginalversionen finns det med ett "Livet är som..." i början, men det har jag tagit mig friheten att stryka. Mina icke-finskakunniga bloggläsare får hålla till godo med en snabböversättning. Bara dessa korta rader gav mig en del huvudbry. Att översätta dikt är alltid att tolka.

"Den ensamma tranans spår i snön
synligt ett ögonblick
strax borta"

1 kommentar:

Nikky C sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.