onsdag 21 september 2011

Dagen före...


Min hjälp behövdes inte vid mässbyggandet. Jag slank i alla fall ner till förlagets (Schildts!) monter och fick mig ett ex av Bo Carpelans postumt utgivna bok Blad ur höstens arkiv. Jag har (nästan) läst den ikväll eftersom jag skall intervjua Tua Forsström (favvopoet!) om boken i morgon på Nordiska ministerrådets monter kl 17.30. Före det är det en massa roligt: Debutanten (som gick förra kursen i litterärt skapande) Jolin Slotte skall jag tala med om hennes roman "Fråga aldrig varför, tvivla aldrig mer", Agneta Rahikainen (favvochef som finlands-svensk mässproducent) skall jag intervjua om två finlandssvenska modernister Edith Södergran och Henry Parland och teaterlegenden, författaren Bengt Ahlfors skall jag tala med om hans bok "Om jag var präst och andra historier".

I det frenetiska byggkaoset träffade jag i alla fall Philip Teir (författare och journalist)och Solveig Arle (ex-kollega på Ny Tid och producent av Lätt Läst -litteratur), senare också Kajsa och Heidi från Schildts. Ännu kl 19 fanns inga mattor i mässhallen, truckarna körde omkring med boktravar och monterväggar. Man tror det aldrig - men imorgon bitti kl 8.50 när mässan öppnar är faktiskt allt färdigt och snyggt!

Inga kommentarer: