söndag 25 september 2011

Söndag på bokmässan i Göteborg



Åh vad fnissiga vi blev på söndagsmorgonen när fyra mycket stiliga poliser stod och kaverade om styrketräning vid Schildts monter. Typisk söndagsstämning. Alla i monterpersonalen var lite loja och utmattade efter fyra stojiga, bullriga dagar på mässan och förlagsmiddagarna igår kväll. Själv hade jag mässans intensivaste dag med fem intervjuer. I natt sov jag kl 1-3, läste kl 3-6, sov 6-8, läste 8-9.30. Men jag hann färdigt med allt! Dagens intervjuer var:
1. Supertrevliga nya bekantskapen Peppe Öhman som skrivit en bok om att överleva som någons mamma. Klokt och roligt om moderskap och jämställdhet (bland annat).
2. Kjell Westö som visar en för mig ny sida som samhällsdebattör, samlade texter 1986-2011. Boken är en skattkista med gnistrande juveler.
3. Mimma Olsoni Broman (repris från igår)
4. Susanne Ringell, Philip Teir och Kjell Westö om att skriva och läsa noveller.
5. Birgitta Boucht om romanen Tusenblad - en kvinna som snubblar.

Allt gick mycket bra, men när jag sist av allt skulle intervjua Bitte B så presnterade jag hennes bok som Tusenfot...

Jag fick en pratstund och vännen Claes Anderssons signering i hans nya bok. Så fick jag träffa Teddys mamma och syster Isabell, sen var det bara att vinka hej då åt alla och bege sig upp till hotellrummet, ringa barnen och sen SOVA.

Kändisbongen:
Jörn Donner är dagens enda bong tror jag... jag har varit alldeles för uppskruvad och trött för att orka titta efter kändisar.

En ny slogan för Schildts: "Gör som svenska polisen, köp Mumin!"

1 kommentar:

Peppe sa...

Roligt att hitta din blogg och supertrevlig kan du vara själv! Hoppas att vi springer på varandra snart igen.