onsdag 1 augusti 2012

Sensommarångest

Vart tog sommaren vägen? Jag älskar augusti, men det är för tidigt för det än, jag är inte färdig med juli!!!
Har idag skrivit två artiklar som borde ha skrivits i maj, så borde jag skriva en kolumn till Ny Tid och jobba vidare på biografin. På söndag åker jag på skriftskolläger, visserligen bara för fem dagar, men det känns lite surt ändå fast jag älskar lägerliv. Sen är det hallonen och vinbären och kantarellerna i skogen och så har jag börjat drömma mardrömmar om Göteborgs bokmässa. (De vanliga att jag tappar bagaget, inte hittar hotellet,  inte hittar mässan eller scenen eller bara att jag festar eller dricker kaffe med trevliga kolleger och plötsligt kommer på att det är söndag och jag har missat varenda intervju jag skulle göra).

I år har jag följande godis att se fram emot i Göteborg:
(De flesta manus ligger i en stor kartong under mitt skrivbord och bara väntar att jag skall börja läsa)

Catherine af Hällström - Fotografiet som ett avtryck från det förflutna (fakta)
Monika Fagerholm - Lolauppochnervänd (prosa)
Monika Fagerholm och Martin Johansson - Havet (fakta och fiktion)
Maria Turtschaninoff - Anaché - myter från Akkade (fantasy)
Robert Åsbacka - Samlaren (prosa)
Peter Sandström - Till dej som saknas (noveller)
Kaj Korkea-aho - Gräset är mörkare på andra sidan (prosa)
Heidi von Wright - Minnet av en sommar som varit (lyrik)
Ulf Stark/Linda Bondestam - En skapelseberättelse för ettåringar (bilderbok)
Matilda Södergran - Maror (ett sätt åt dej) (lyrik)
Ulla-Lena Lundberg - Is (prosa)
Åsa Stenwall - Att jag vill någonting mer (fakta)

Ingen dålig läslista för sensommaren, skulle bara vilja njuta!

1 kommentar:

Katarina sa...

Flera av dessa finns på min lista, den med rubriken "Böcker-jag-ska-läsa-i-höst-om-jag-så-ska-stärva-på-kuppen". Sen finns det några till. Jag funderar på att ansöka om tjänstledighet, men vet inte riktigt om "det finns för många böcker jag vill läsa för att jag ska hinna jobba" duger som orsak. Får väl bli det tråkiga "personliga skäl"?