söndag 30 december 2012

Rimstuga...

Det är svårt att skriva sångtexter. Man vill ju underlätta för kompositören genom att skapa någorlunda jämna strofer och ett versmått. Det besvärliga är att det då så lätt blir: ta-dam-ta-dam-ta-dam-ta-daaa, ta-dam, ta-dam, ta-dam, ta-daa. Dessutom lockar det mig att börja rimma, vilket jag är erkänt dålig på, så det blir mest tvåstaviga ord. Och plötsligt framstår då mina underbara, komplexa och djupa rollkaraktärer som rena idioterna. Ett par-tre sidor tycks vara det maximala jag klarar av per dag. Nu har jag tre sångtexter kvar att göra som borde vara leveransklara i morgon. Men när jag fick tvångstankar att rimma: "En riktig man från tå till topp" med "Fast jag inte har nån snopp!" Så är det nog dags att stänga butiken för ikväll.
Jag vågar knappt läsa igenom det jag skrivit de senaste dagarna, då vågar jag inte fortsätta är jag rädd. Det är bara att blunda och hoppa ut, det må bära eller brista. Men tänk om allt bara är skit?!
Det är en fas i alla skrivarprocesser, men det kan ju också vara så att det verkligen är skit...
I alla fall ett bra knep har jag snappat upp och som verkligen funkar för mig: att sluta mitt i en scen eller en sångtext, då är det mycket lättare att komma igång nästa dag.

1 kommentar:

Karin sa...

Vad spännande med opera! =D