tisdag 11 november 2008

Skenhelighet och dubbelmoral

En anonym kommenterare svär på min blogg över "tidningsfolkets skenheliga kommentarer" till Stefan Johanson-incidenten.
Sorgligt med sådana kommentarer, fegt att vara anonym dessutom. Vari ligger det skenheliga tycker du? Motivera dej.
I motsats till dej förstår jag absolut inte hur Stefan Wallin kunde häva ur sig något så urbota klantigt som "att Johansson inte var där för att predika jämställdhetsevangeliet".
För det första: SJ var inte inbjuden dit i egenskap av privatperson utan genom sin tjänst, som alla vi andra inbjudna gäster.
För det andra: om man tror att jämställdhet, solidaritet, och kvinnofridsfrågor bara är något man "predikar" på jobbtid, men inte behöver leva upp till utanför regeringskansliet, då skall man inte ha det jobbet, varken Stefan Wallin eller Stefan Johansson. För mig handlar skenhelighet och dubbelmoral just om det. Att visa en viss hållning yrkesmässigt och en annan privat.
Jag och många, många med mig skulle gärna ha sluppit både hela historien och debatten efteråt, MEN om vi skulle tiga om det skulle det innebära att vi accepterar handlingen och det kan åtminstone jag inte göra.

Inga kommentarer: