måndag 22 december 2008

Dan före dan före doppare dan



Har ägnat julupprorets tredje dag till att koka julgodis med lillskruttan. Har alltid drömt om att göra glaserade äpplen. Vi gjorde det. Det var mycket enkelt och ganska gott. Har också stekt min julspecialitet chiliköttbullar på 1 1/2 kg blandfärs. Nu sitter jag ensam uppe. Hela huset sover. Jag har tända ljus, lyssnar på Ann-Sofie von Otter och slår in billiga klappar i vackra paket.
Lyssnade medan jag stekte köttbullar på P1, ett repriserat program om Gunnar Ekelöfs diktrad "Det som är botten i dej är botten i andra". Redaktören hade alltid stört sig på versraden och intervjuade olika människor från bland annat Situation Stockholm, vården och begravningsbyrån om vad diktraden skulle kunna betyda för dem. Jag har alltid tyckt om den, men bara hört den utanför sitt sammanhang. "Det som är botten i mej är botten i dej" Även om han inte menade det, så har det för mig alltid betytt att hur olika vi än är så har vi alla människor samma grundbehov: föda, värme, beröring, kärlek. Måste nog skriva nåt mer om det där nån gång sen på det nya året.

Inga kommentarer: