fredag 22 januari 2010

Jobb för genier

Började härom dagen läsa Diana Souhamis bok: Gertrude och Alice (om Gertrude Stein och Alice B Toklas). Fascinerande.
"Det är tidsödande att vara geni, man måste sitta långa stunder och göra ingenting", sade Gertrude Stein.



"Hennes vanor var lättjefulla: hon steg upp sent, åt frukost, läste, skrev brev, lekte med hunden. Så småningom badade hon, klädde sig, åt lunch. Böcker skickades från amerikanska biblioteket i Paris. Hon var speciellt förtjust i detektivromaner och läste en om dagen. I eftermiddagshettan var hon ute och gick med Basket, ofta 12-15 kilometer".

Jag steg (ganska) tidigt upp i morse. Lagade frukost åt ungarna, fick iväg dem till dagis och skola. Målade badrumsdörren himmelsblå, som de andra dörrarna i farstun. Sen blev jag lite trött och nu skall jag odla min genialitet genom att sitta en lång stund och göra ingenting. Det är svårt.

2 kommentarer:

Maria Turtschaninoff sa...

Väldigt vacker färg!
Hoppas genialiteten växte så det knakade :-)

Krisses hantverk sa...

Hej, en god vän tipsade om din blogg för hon trodde att jag skulle gilla den och hon hade helt rätt! Härliga bilder, och fina texter. Boken "Gertrud och Alice" har jag och började läsa den för flera år sen. Jag har ett minne av att jag tyckte den var helskum och läste aldrig ut den så jag plockade just fram den och bläddrade. Kanske man kunde göra ett nytt försök... Den där rubriken "En ros är en ros är en ros är en.." låter lite Gertrud och Aliceiskt :)