fredag 23 september 2011

Fredag på bokmässan


Äter räkmacka med T. på 23 våningens restaurang på Gothia.


Mörkret har lagt sig över Göteborg. Nu partajar bokfolket på Park Aveny och på Göteborgs stads mottagning på Börsen. Själv sitter jag på rummet och (surprise!)skriver intervjumanus! Idag är det 10 år sedan svensk-eritreanske journalisten Dawit Isaak fängslades. På TV sade den etiopiske statschefens rådgivare att svenska medier har förstorat upp detta på bekostnad av andra världsnyheter... Dawit Isaak uppmärksammades i en stor manifestation på mässan. Det var bra.

Jag har talat om Edith Södergran och Vivica Bandler på mässan. En bra dag, massor med publik och dessutom kom sambon hit idag som extra bonus.

Det har varit kändistätt och väntätt. Söderströms-Sara kom liksom Schildts-Bettan och -Anna. Vid frukosten hejade jag på Ulrika Knutson och Owe Wickström, som jag intervjuat tidigare. En massa programledare fanns det också bland andra Jonas Hallström.

Jag åkte hiss med Magnus Uggla också. Jag är (som ni vet) barnsligt förtjust i att bonga kändisar, men bokmässan är för mig ändå verkliga möten och fina samtal. När vi talade om Edith Södergran med Birgitta Boucht på vår scen uppträdde Alexandra Pascalidou i grannmontern med en öronbedövande volym, det handlade om inovationernas Sverige. Det är liksom mässan i ett nötskal. Krockar och slammer, men i allt pladder finns det också viktigheter som sägs.

Inga kommentarer: