tisdag 4 oktober 2011

Schildterströms?!

Nyheten om fusionen av de två största finlandssvenska förlagen Schildts och Söderströms slog ner som en bomb. Ett ägarbeslut rakt igenom! Personalen och författarna meddelades samtidigt igår. Jag har mycket goda relationer till båda förlagen, även om jag är stallhäst hos Schildts.
Vi författare kan ju inte göra så mycket åt det hela. Jag älskar min redaktör och övrig personal på förlaget, kunde inte tänka mig att byta. (Fast man vet ju inte hur det blir med utgivning och sådant i framtiden...)

Detta är ett rent apvrål från Marknaden. Jag gillar av princip inte storbolag och massproduktion. Jag tror på smått, nära och mångfald. Även om jag känner mig relativt trygg för min egen del, undrar jag vad detta i längden innebär för debutanter? För refuserade författare? Vi har varit bortskämda med en snabb utgivning och bokproduktion i förhållande till finska och rikssvenska förlag. Utgivningen kommer rätt sannolikt att minska, och vi kommer att få vänta längre på att bli utgivna. Kommer de finlandssvenska förlagen att också i fortsättningen hålla fanan högt för smal litteratur, som lyrik?

Jag förstår att det här var oundvikligt. Jag kan leva med det. Men jag tycker det är en sorglig utveckling för den finlandssvenska litteraturen. Det är en klen tröst att förlagsmiddagarna nog blir dubbelt så roliga, för de blir sannolikt hälften färre.

Inga kommentarer: