måndag 17 oktober 2011

Segerkväll!


Det var en fantastisk kväll igår. Sossarna gick fram i nästan alla kommuner och Camilla Gunell gjorde ett all-time high rekord i personliga röster i ett lagtingsval över 800 röster. Vi fördubblade mandaten i lagtinget från 3 till 6. Liberalerna tappade stort. Jag tänker ofta att Åland kanske inte är riktigt moget eller tillräckligt stort för parlamentarism. Efter förra valet tappade sossarna stort efter att ha suttit i regeringsställning. Det här valet skedde samma sak med liberalerna. Få se hur det går om fyra år om vi kommer i regeringsställning nu, vilket vi rimligen borde göra. Centern blev största parti men med bara ett mandat mer än oss. De backade också, men bara lite. Det är intressant hur otroligt lojala centerväljarna är. De sitter som betongklossar oberoende av regeringsställning. Nu blir det spännande förhandlingar. Centern har utsett tre förhandlare och sonderare. Jag tycker att (s) och Camilla borde få lantrådsposten, sen beror det förstås på om vi kan enas om ett program.
Center+sossar+moderater låter som en osannolik konstellation i våra närregioner, men på Åland låter det alldeles som ett rimligt och troligt regeringsalternativ.

Själv fick jag 39 röster, blev 55:a av totalt 260 lagtingskandidater, med fyra icke-invalda sossar före mig. Jag har ju inte bedrivit någon aktiv kampanj och räknade inte med att bli invald så jag är helt nöjd. Valet infaller alltid mitt i min mest hysteriska arbetsperiod mellan bokmässorna i Göteborg och Helsingfors och med årsboken Sanct Olof som skall redigeras, så ställer jag upp nån fler gång måste jag se till att hoppa över bokmässorna det året.

Inga kommentarer: