fredag 11 november 2011

Boken är inte död!

Vasa littfest har hittat ett superbt koncept under Monica Fagerholms konstnärliga ledning. Lite mer eftertänksamt, lite långsammare, lite djupare diskussioner än på Mariehamns litteraturdagar. Med det menar jag inte att Mariehamns litt dagar nödvändigtvis borde utvecklas i samma riktning.

Jag läste dikter på sopplunch i biblioteket, tillsammans med Saila Susiluoto och Jolin Slotte. Allt går smidigt på både finska och svenska. Knökfullt med folk. Nu ikväll satt jag och många med mig två timmar på golvet (alla sittplatser var upptagna) och lyssnade på Karl-Ove Knausgaard och Märta Tikkanen i ett samtal om Jaget under ledning av Tapani Ritamäki. Det var genomintressant rakt igenom. Fint att våga ge ordentligt med tid för ett samatal med verbala och spännande författare. på eftermiddagen intervjuade Pia Ingström Märta i ett miniseminarium också det två timmar långt...

Nu är jag färdig för sängen efter fyra timmars sömn i natt och sedan jämntjockt program hela dagen. Imorgon skall jag intervjua författare i "Kats soffa". Det är jag lite stolt över att få ha en egen intervjusoffa!

Inga kommentarer: