onsdag 3 oktober 2012

Ännu bokmässobakis...




Jo, det dracks ju nog en hel del vin på bokmässan, men min baksmälla är helt av psykologisk art. Så mycket intryck, så många samtal och möten att smälta... Först en tuff uppladdning med en månads läsnätter och ständig tidspress, så bokmässa med försök till fokusering i den hysteriska bokcentrifug som mässan är. Sen är det hela över så snabbt och så dimper man ner i vardagsslitet utan andhämtningspaus. Jag vet inte om det var magsjuka, matförgiftning eller stress och akut magkatarr som däckade mig i går kväll efter redaktionsmötet för årsboken Sanct Olof. Inget har hållits i mig på 18 timmar, men nu är magen stabil igen...



Vad jag minns bäst av mässan:
- Det trevliga mötet med Thomas Bannerhed på Göteborgs stads mottagning. Han och en förläggare som kan ge ut Korparna på finska hittade varandra, delvis tack vare mig. Han mindes Mariehamns litteraturdagar med stor förtjusning.
- Fikapausen med goda vännen Claes Andersson, som ledde till att jag fick träffa och tala med både PO Enqvist och Suzanne Brögger (hur x # % skriver man danskt/norskt ö?!)
- Ljuvliga författaren Kaj Korkea-aho som jag inte träffat förut, men som var så otroligt fin! Jag intervjuade honom flera gånger i olika sammanhang och trots sin stamning utsatte han sig för det och var både klok och så otroligt älsklig.
- Monika Fagerholm, som jag fick en smällpuss av på scenen för, vad jag tror, min läsning av hennes roman Lola uppochner.
- De underbara böckerna och intervjuerna med Robert Åsbacka och Peter Sandström.
- Den härliga förlagsmiddagen med bland andra Janina Orlov och Ulf Stark som bordssällskap, bättre middagssällskap kan man inte få!
- Mötet med den finska författaren Rosa Liksom, som var helt annorlunda än vad jag trott. Hon var varm, innerlig med ett ljuvligt skratt och talade en utmärkt svenska! Hon seglar varje år till Åland och är stolt kund på Mariehamns stadsbibliotek.
- Min underbara man Teddy, som gjorde sin egen mässa, men hela tiden fanns som stöd och lod när jag behövde honom....

Inga kommentarer: