torsdag 9 april 2015

Det skulle ju bli skrivlugnt nu! Ser i almanackan att jag de närmaste fyra veckorna borde fara en gång till Åbo, två gånger till Vasa och en gång till Karis. Det säger sig själv. Det går inte. Ibland kan jag bli så trött på att inte bo närmare jobben och nätverken i Svenskfinland. Jag älskar Åland, det finns en massa fördelar med att bo här, men de senaste åren har förbindelserna blivit sämre, dyrare och på tokigare tider. Nästa vecka skall jag till Vasa och föreläsa, då måste jag ta båt kl 3 på natten, eller eftermiddagsbåt och nattbuss upp. 12 timmar enkel resväg. Tre arbetsdagar far och betalningen är inte på nåt sätt värt det, men jag har lovat och Vasa ligger mig lite extra varmt om hjärtat, men klokt är det inte. Flygbiljetten skulle gå på 600 euro tur och retur och det har varken jag eller min uppdragsgivare råd att betala. Dessutom måste jag ju varje gång jag åker fixa nån som kan skjutsa barnen och finnas här hemma med dem. Inte så konstigt att jag reser allt mindre, fast det nuförtiden nästan är nödvändigt om man skall sälja sina böcker. Slutklagat.

Åt knäckebröd med smörgåskrasse till frukost. Barndomsminnen. Gott.

Inga kommentarer: