tisdag 21 april 2015

Valresultat och skrivresultat

Det var trevligt i Vasa, de tolv timmar som besöket varade. Jag var lite nervös att tala om Magnus-Maria i församlingssammanhang, men publiken var intresserad och nyfiken.
Min faster och jag hann till och med en sväng till gravgården för att klappa på farmors och farfars grav, innan det bar av tillbaka till Åland.

I söndags degade jag mest, var och röstade med Alva. Gårdagen gick åt till att smälta valresultatet. Mats Löfström blir säkert en riktigt bra åländsk riksdagsledamot, även om jag själv röstade på Sara Kemmetter. Sannfinländarnas framgång är djupt deprimerande, även om den var väntad, liksom att centern skulle vinna efter att ha suttit i opposition. Sossarna, mitt älskade parti, fortsätter gå kräftgång.

Vad är det som håller på att hända i Europa med nationalismen och främlingsfientligheten?! Jag blir livrädd, men än mer motiverad att göra motstånd. Flödet på sociala medier bland merparten av mina vänner är ändå väldigt uppmuntrande, folk är upprörda, folk förstår att nu måste vi mobilisera våra krafter.

Utan att det var speciellt planerat tog jag idag med krafttag itu med biografi-skrivandet. Har fört in kommentarer och en del nya uppgifter som jag fått in genom att låta sakkunniga läsa och som jag ramlat över den sista tiden. Även fast jag gjorde en del strykningar växte manuset med 4000 ord idag och det är nog personligt rekord. Fast jag har märkt det förut att jag ruvar och ruvar och ruvar och så plopp, plopp, plopp ramlar det in en massa text på en gång.

Av alla sorters genrer jag skriver i så älskar jag nog forskningen, det akademiska mest. Jag gillar det här mastodonta detektivarbetet, en liten uppgift kan plötsligt sätta hela manuset i ett helt nytt ljus och så får man ändra på en massa ställen. Jag gillar att gräva helt enkelt.

Inga kommentarer: