lördag 9 maj 2015

Bildrättigheter och klorofylla

Har suttit ett antal dagar på Ålands landskapsarkiv, jag håller på och läser Valdemar Nymans brevsamlingar. Det är ett underbart arbete som gör mig helt hög, jag älskar att forska, gräva, upptäcka nya samband, göra insikter. Fast egentligen är ju texten färdig, till och med språkgranskad, men jag har svårt för att sluta. Jag kommer ju hela tiden över mer material! Det är som det brukar, den svåraste konsten är att veta när det är dags att sluta.

Det här veckoslutet (när arkivet är stängt) har jag suttit och jobbat med bilder för boken och bildRÄTTIGHETERNA. Upphovsrätten är verkligen en djungel. Många människor verkar vara väldigt omedvetna om saken. De säger glatt ja på bildförfrågningar och så scannar de in foton från nån bok de har hemma och skickar till mig. Omedvetna om att det finns förlag, fotografer, konstnärer som äger upphovsrätter. Nätet är ju oändligt stort och jag fiskar och fiskar, lägger ut beten, men det tar tid att få napp. Det tar tid innan museer och andra instanser svarar, och helst skulle det här ju vara färdigt nu! Genast!

Därute är ljuvligaste vårväder, gräsmattan/blosterängen växer så det knakar. Jag måste fokusera, strunta i det, för nu har jag en vecka tills boken skall vara klar enligt mitt skrivschema.

Jag var en sväng med barnen in till Mariehamn idag i alla fall och njöt storligen åt vitsippor, gullvivor, citronfjärilar och gröna björkar längs vägen. En salig klorofylla som gör mig helt snurrig.

Inga kommentarer: