måndag 6 oktober 2008

Jag skyller på vallpojken

man kan beskylla pojkarna för mycket här i livet, nu senast är det internetuppkopplingen. Har haft problem med att jag blivit utkastad från nätet gång på gång, ibland har det tagit timmar innan jag blivit uppkopplad. Jag har ringt min suveräna ålcom-support flera gånger i veckan och de har sett att jag har haft problem med servern. Vi har kollat inställningar, fört in modemet till farbror datadoktorn, tagit bort ADSL-filtret. Inget hjälpte. Vi har ringt telebolaget, de har kommit och kontrollerat ledningarna, elektrikern har undersökt. Inget har verkat trasigt. Så en dag sa supporten " Men hmmm Tärnebolstad, det är på landet va? Har ni mycket vallpojkar runt er?" (För alla oinvigda så är detta inga undersköna ynglingar som ligger under skuggan av höga träd och väntar på flickor i en pastoral idyll, utan bara vanligt elstängsel och är det nåt vi har mycket av häromkring så är det får och elstängsel.) De flesta vallpojkar är jordade i marken, finns de i närheten av telefonledningen kan de i synnerhet i fuktigt väder störa internettrafiken.
ja vad gör man, man ringer gode kusingrannen och frågar försiktigt och joo, aj, ni också... han kan ju knappast stänga av den för vår skull så länge fåren betar på Södderhagan. Fortsättning följer... (Han bad mig testa att stänga av den och se om det hjälper. Jag skall prova nästa gång det händer, men nu har det varit solsken och inga uppkopplingsproblem). Sen får jag väl springa mellan datorn, vallpojken och jaga får i trädgården =) jag tycker hemskt mycket om får, faktiskt.

Inga kommentarer: