söndag 12 oktober 2008

Söndagmorgon på campus

Åbo är ännu vackrare nu än sist jag var här. Eklöv, lönnlöv, x-löv virvlar omkring eller ligger smetade mot svart ansfalt. Ärkebiskopen är nog på resa. För residenset tvärs över gatan ser hemskt tyst, mörkt och obebott ut. Jag hörde just en kollega berätta om nattliga picknickar i ärkebiskopens trädgård som lär ha varit populärt under hennes studietid. Nåt sånt gjorde inte jag. Bara lämnade jackan hemma, klädde upp mig och åt frukost på hotell Hamburger Börs när pengarna tröt i slutet av månaden. Det var ett trevligt söndagsnöje. Säkert som amen i kyrkan hemfaller jag åt studienostalgi i denna stad. Det har igen varit ett fint kursveckoslut med begåvade och mycket trevliga studenter. Jag har dock inte alls hunnit läsa de böcker jag borde ha läst för att hinna bli färdig till Helsingfors bokmässa om ett par veckor. Men det brukar vara så och sen hinner man i alla fall på nåt sätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu är vi på samma holme iallafall. Kanske vi hinner träffas någon gång. En liten Gudrun-träff?