onsdag 30 september 2009

Dubbelarbete och Nobelspekulationer

Dubbelarbetar: på Nya Åland på dagarna, med Sankt Olof på kvällar och nätter, efter att barnens läxor är gjorda och yngsta skruttan somnat. Börjar dock se ljuset i tunneln och hoppas bara att det inte är tåget som kommer. Känner mig lite sliten. Man borde ha en veckas semester efter bokmässan.

Imorgon kungörs vem som får Nobelpriset i litteratur, om Svenska Akademin har kunnat enas. Jag hoppas på en poet, det börjar vara en tid sedan nu, men SA verkar ha en linje att inte följa några sådana kriterier, utan alltid överraska. Jag hoppas innerligt på Tomas Tranströmer, tror på Ko Un, men jag har bara en gång gissat rätt och det var då det blev José Saramago.

Jag gillar Nobelpris och spekulerandet och ofta får man ju kunskap om någon ny, ofta bra, författare som man aldrig hört om förr, eller aldrig kommit att tänka på.

Inga kommentarer: