tisdag 2 mars 2010

Retrotrend på bokomslag



Det är spännande med bokkonst. I väntan på vårblommor, gläds jag åt vackra bokomslag. (Igår skrev jag om Pia Ingströms supersnygga Inte utan min mamma)Jag gillar den här rådande retrotrenden som verkar stark i vår. Kanske var det Monika Fagerholms Den amerikanska flickan som startade trenden med svartvita tonade foton. Bokomslaget till Mardy Lindqvists biografi om Birgitta Ara är bland de läckraste jag sett på länge. Den utkom i höstas. Flera av vårens böcker bland annat nyutgåva av Bo Carpelans Axel och Solveig von Schoults dikter har också snygga svartvita foton på pärmen. Fast nu kanske kvoten är fylld? Jag har i alla fall inte tröttnat på dem än och det är väl en sån tid nu att det skrivs om kvinnor som var unga på 50-60-talen.

Inga kommentarer: