måndag 22 juli 2013

Min kärlekshistoria med Magnus-Maria!

Ett sånt äventyr vi haft ihop Magnus-Maria och jag. Det började som en hemlig kärlekshistoria. Det var bara vi två. Vi hade träffats genom ett radioprogram där Siv Ekström berättade om nyckelharpans historia. Jag blev störtkär i Magnus-Maria, så kallade jag hen från början. Jag visste att vi skulle göra nåt ihop!

Vi ägnade oss åt varandra under många år, men jag var ju gift och hade 4 barn och en massa jobb, så Magnus-Maria fick nog inte riktigt den uppmärksamhet hen behövde och var förtjänt av.

Sen insåg jag ju att hen förstås hade flera andra vid sidan om: Benita Mattsson-Eklund (Alla tiders Åland) har också haft med henne att göra, liksom Gyrid Högman (Den åländska kvinnans historia), Marlene Sjöblom (Föglö) för att inte tala om Håkan Skogsjö som umgåtts rätt mycket med Magnus-Maria och läst rättegångsprotokollen ordentligt.

En dag i januari 2012 ringde Barbro Sundback och avslöjade att också hon hade ett förhållande med Magnus-Maria, hon ville att jag skulle skriva ett operalibretto om vår historia. Jag blev ju lite chockad först, för Magnus-Maria var ju min, bara min!

Under det senaste ett och ett halva året har jag fått stå ut med att dela MM med en massa andra människor, som alla har haft synpunkter på och erfarenheter av hen. Det gjorde förstås lite ont i början, men nu börjar  kanske MM och jag vara färdiga med varandra.

 Jag vet inte om jag tycker om Magnus-Maria längre. Hen är charmig, förtjusande, genom-musikalisk. Men hen är konstant otrogen och en riktig player, ovillig att binda sig i nåt längre förhållande. Jag vill förstås som alla älskarinnor hävda att jag känner hen bättre än alla de andra, att Magnus-Marias och mitt förhållande är något alldeles speciellt. Jag har ägnat en del arbetstid åt hen (Tack kulturföreningen Katrina!) och alla mina lov och helger det senaste året har hen fått, liksom denna sommar.

I sommar har jag delat Magnus-Maria med 12 fantastiska sångerskor, med vår regissör Suzanne Osten, med dramaturgen Ann-Sofie Barany, med dirigenten Anna-Maria Helsing och producenten Rosie Djupsund, med coacharna Barbro Sundback och Ulla Backlund, kostymansvariga Minna Palmqvist och scenografen Maria Antman, röstcoachen Maria Johansson och koreografen Soledad och så förstås, sist men inte minst, med kompositören Karolina Eiriksdottir.

Nu är det alldeles strax dags för mig att lämna Magnus-Maria helt och hållet i deras händer och det känns bara fantastiskt roligt och spännande. Om mindre än ett år är det meningen att det skall vara premiär den 15.7 2014 på Åland och då får vi dela Magnus-Maria också med er alla som vill!

Inga kommentarer: