torsdag 30 oktober 2014

N-ordet och rasism i skola och samhälle

Hej,
Jag är mamma till 15-åring i ett högstadium på Åland.
I förrgår kom han hem från skolan arg, ledsen och frustrerad.
"Hälften av mina bästa vänner i skolan är otroligt rasistiska. De hävdar sin fulla rätt att använda n-ordet i skolan"

De hade uppstått ett högljutt gräl på matrasten i tisdags då sonen hade sagt till kompisarna att de inte får säga n-ordet. De hade kontrat med att "Vi får väl f-n kalla dem vad vi vill, det är ju det de är!" Sonen hade de kallat kommunist för att han ville hindra deras yttrandefrihet. Jag vet att de nyligen haft samhällskunskapsprov om mänskliga rättigheter och minoriteter, men helt fullärda är de tydligen inte. Kränkande ord eller hets mot folkgrupp går inte in under yttrandefriheten.

Den tidigare ministern i Sveriges regering Nyanko Sabuni har angående n-ordet sagt, jag citerar fritt ur minnet: "Om du spottar någon i ansiktet med ursäkten att du inte menar nåt illa med det, så spottar du ändå någon i ansiktet."

Jag har haft konfirmandundervisning med åländska ungdomar de senaste fyra åren och chockerats av hur otroligt utbredd och inrotad rasismen är. Jag känner att vi verkligen borde göra något åt detta. Jag vet att skolan jobbar mycket med värdegrundsfrågor, att lärare har tusen uppgifter, men finns det nåt vi kunde göra tillsammans?! En temadag? Klassbesök? Ett upprop mot rasism!

Det är i hemmen som barnen får sina grundläggande värderingar. Jag tror att mycket handlar om okunskap och rädsla för det främmande. Åland har länge varit ett väldigt homogent samhälle, men nu går utvecklingen väldigt snabbt och vi måste lära oss om och vänja oss vid människor av olika utseende och kulturella bakgrunder.

Det finns inte så många mörkhyade människor på Åland. Ett par av dem är mina vänner, nån är adopterad, någon inflyttad, någon född på Åland. De har de fasen inte så lätt alla gånger. I deras egna klasser, på arbetsplatser, bland vänner går det hyfsat bra, men ute på stan och i skydd av nätets anonymitet kan folk vara vidriga.

Jag tycker i alla fall att lika lite som man får kalla tjejer horor eller fittor så får man kalla mörkhyade för negrer i åländska skolor! Eller?!

Det är djupt kränkande inte bara för de mörkhyade utan för oss alla som värnar om humanism och mänskliga rättigheter.

med vänliga hälsningar

Katarina Gäddnäs
människa och mamma
författare och journalist

Inga kommentarer: