fredag 3 oktober 2014

Göteborgs bokmässa 2014

Hå, hå. Det är härligt och galet med bokmässor. Bok och bibliotek i Göteborg firade i år 30 år. Jag firade 15 året i rad som moderator/författarintervjuare.
Så mycket av det jag kan kan om litteratur, skrivande, samtalsteknik och scennärvaro har jag lärt mig i Göteborg och andra liknande evenemang!
Jag tänker också på alla underbara människor jag lärt känna där som nu är nära, kära vänner.

Det är alltid med skräckblandad förtjusning jag deltar i bokmässan. Ett sånt oherrans liv! Svett och skrik och skavsår och flyers och bag-in-box vin och sena nätter och trötta morgnar och star struck och fan girl och Desmond Tutu och Siri Hutsved och Benny Andersson och Björn Ranelid.

Men kärlek. Kärlek till boken, till det skrivna ordet, till yttrandefriheten.

I år tog jag det synnerligen lugnt med mitt nybrända hjärta. Njöt av fina diskussioner och fina böcker av bland andra Mårten Westö, Peter Sandström, Birgitta Boucht, Heidi von Wright, Peppe Öhman, Lars Sund och Anna-Karin Palm.

Inga kommentarer: