fredag 3 oktober 2014

"Här ligger jag och duger"

Det är svårt när man inte är riktigt van. Blev sjukskriven när jag kom hem från Göteborgs bokmässa. Det gick jättebra där, men när jag kom hem i måndags började hjärtat rusa, studsa och hoppa igen. Det kan bero på själva operationen eller på att det fanns nån till elbana som de inte hittade i Uppsala. Jag hoppas på det förra. Jag blev tvungen att ställa in en massa saker, verkligen EN MASSA, alla mina barngrupper, politiska möten, intervjuer, Ekenäs bokkalas (som börjar idag!) med mera.

Försöker låta bli att ha dåligt samvete, men det är skitsvårt. Tränar på det. Idag fredag mår jag rätt ok igen, är trött, men avstressad. Sade upp mig i tisdags, eller avsade mig möjligheten att få förlängt vikariat. Det är omöjligt att upprätthålla nån vettig barnverksamhet om man är sjuk var tredje gång ungefär. Jag kanske också har tröttnat lite på det. Det var ju en deltidssyssla som jag fick ha vid sidan av arbetsstipendiet, men som ändå tog så pass mycket tid att det var svårt att få vettig sammanhängande tid att skriva. Så nu känner jag mig lättad - och lite galen med tanke på min ekonomi och arbetsmarknadsläget.

Har dock fått en annan liten ersättningssyssla som projektledare för Mariehamns litteraturdagar. Det jobbet skall jag sköta hemifrån så det går bättre att kombinera med skrivandet och dagsformen.

De senaste dagarna har jag hasat omkring här hemma. Sovit, läst, skrivit, mejlat. Trots allt måste jag ju stiga upp tidigt varje morgon för barnens skull, skjutsa, hämta, handla och laga middag, plugga med dem, så nån fridsam vilohemsvistelse är det inte direkt. 

I morse när jag fått iväg ungarna till skolan gjorde jag inte som jag brukar: kollar e-posten, gör det mest akuta pappersarbete osv. Jag öppnade det försummade manuset och började skriva genast innan jag gnuggat sömnen ur ögonen. Wow! Det funkade! Jag kom genast igång. Det här skall jag börja göra VARJE morgon. Ser dock förtvivlat hur veckorna gått av stipendietiden och hur mycket arbete som finns kvar. Det finns ingen chans att jag blir klar till jul. Dessutom har jag blivit ombedd att utöka kapitlet om skönlitteraturen i Valdemar Nyman-biografin innan boken kommer ut. Får ångest bara jag nuddar vid tanken på det manuset. 

Man får försöka fokusera: här och nu, här och nu. "Här ligger jag och duger" som Bob Hanson säger.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Usch! Du måste fara och kolla upp det igen om det kommer tillbaka, för om de har gjort något misstag så ska du inte behöva betala priset för det =/

Men det är fint att du sätter ner foten och tar för dig lite istället nu. =)

Älskar dig! <3 Vi ses om några veckor!

Björn Wallén sa...

Oj, hade gärna kommit på litterär gdstj med dig på söndag. Krya på dig!