onsdag 8 oktober 2014

Nobelpristider

Så vem vinner i år?
Jag gissade rätt 1998 när José Saramago fick priset. Vilket inte berodde på min enorma belästhet eller insikt i Svenska Akademien, utan en kombination av tur, magkänsla och andras spekulationer.
Ifjol gissade jag också faktiskt rätt på Alice Munro och Herta Müller hade jag läst in mig på det året hon fick det. Jag läser väldigt lite översatt litteratur därför tycker jag att nobelpriset i litteratur ger mig bra lästips, både själva pristagaren och de som alltid finns med på vadslagningslistorna.

Jag är så glad över att Tomas Tranströmer fick det, han hör till mina favoritförfattare, liksom Doris Lessing och Alice Munroe, men det är de få gånger jag inte bara känt till utan också faktiskt läst författaren i fråga.

Med åren har jag lärt mig att det är alldeles omöjligt att förutse Svenska Akademiens val. Adonis tror jag är allt för politisk känslig just nu, kanske just därför. Amos Oz detsamma.

Egyptiska Nawal el Saadawi skulle sitta perfekt, men hennes senaste bok var inte så bra.

Les Murray har ofta varit på tapeten. Liksom J C Oates som länge var min favorit, men som jag lite tröttnat på faktiskt. Hon skriver liksom samma story, en bok om året, år efter år. Atwood kan de ju knappast ge till i år eftersom Munro fick det tidigare.

Gissar nån rätt här på bloggen så vinner ni ett bokpris av mig. Imorgon den här tiden vet vi, tills dess kan ni underhålla er med nedanstående länk.

Inga kommentarer: