onsdag 15 oktober 2014

Hoppla, hoppla!

Nu är jag ingen häst, utan mera av en katt och katter kan man inte befalla.
Nu hjälper varken morötter eller piskor.
Det kanske är som sista varven för en långdistanslöpare.
Det är bara att bita ihop, ignorera smärtan och rösten som säger att man absolut borde ägna sig åt:
Bananflugorna runt komposthinken, barnkalas, misstänkt kattpiss i tonårssonens rum, räkningar som eventuellt borde dubbelcheckas, beslut gällande andra projekt som borde fattas NU och så vidare.

Det är 8 dagar till Helsingfors bokmässa. Jag har 10/26 böcker kvar att läsa. Bra böcker, stimulerande böcker, intellektuellt utmanande böcker. De utkommer alla under eller strax innan mässorna.

Visst kan man plöja igenom en diktsamling eller en ungdomsbok på 45 minuter, vissa barnböcker kan gå på 10 minuter, men det är inte att LÄSA och sannerligen inte att göra författarna rättvisa. Och rättvisa och respekt är verkligen något de förtjänar. Författare skriver i allmänhet för att de är bäst på just det, många trivs inte alls med att tala på scen i en intervjusituation. Vissa gillar det, andra lär sig att gilla det, andra gör det bara därför att det förväntas av en. (Somliga vägrar!)

I min anspråkslösa författarkarriär har det hänt att jag utsatts för idioter till intervjuare.
Till exempel på bokmässan i Göteborg, författarscenen: "Ja hmmm... välkommen... du är från Åland... det var visst så att du skrivit en bok... hmm... kan du berätta vad den handlar om"

Eller journalisten som bokat intervju med mig på en dyr restaurang: "Ja, alltså jag tänkte att du var lite spännande och skulle passa vår läsarprofil. Jag har inte hunnit läsa din bok, men du kan väl säga nåt smart..." Hela hushållskassan den månaden gick till en restaurangmiddag för den hade journalisten inte tänkt betala.

Eller journalisten som skryter med att ingen ännu kommit på hen med att inte läst vederbörandes bok, trots alla hundratals författarintervjuer hen gjort.

Jag har också fått uppleva hur det är att bli intervjuad av någon som på riktigt eller med förvärvad yrkesskicklighet kan vara intresserad.

Så när jag intervjuar vill jag vara väl förberedd och påläst, men ändå öppen och nyfiken.
Därför gäller det att trava på, läsa flitigt och ha ungar som vet vad september och oktober betyder i mammas bransch.

Inga kommentarer: