onsdag 3 juni 2015

Jag skriver, jag skriver, jag skriver roman!

Åh, jag skriver! Jag skriver! Jag har börjat om igen på romanen Magnus-Maria, är alldeles i början, har ingen aning om det bara är skit, men har bestämt mig för att försöka strunta i sådana tankar nu och bara skriva.

Direkt när jag stiger upp, innan jag hunnit tvätta ansiktet eller höra på nyheterna sätter jag mig ner och knackar. Helst lite mer än 1000 tecken varje dag, sen ger jag mig tillåtelse att ta itu med annat.

Hoppas rutinen fungerar i sommar också, barnen mina är rätt morgontrötta, sen brukar de slappa vid sina datorer om de är vakna. Djävulen på min axel säger att jag är bra på att börja entusiastiskt, men att det snabbt brukar gå över, eller att det går i svallvågor mitt skrivande. Då är det svårt att få rätt flyt i en längre prosatext.

Men just nu är det faktiskt bara en sak jag verkligen vill här i livet och det är att få den här romanen utgiven, sen kan jag hitta på nåt helt annat: bli entreprenör, gå i kloster eller segla jorden runt, men nu skall boken bli klar. Jag vet inte ens om jag kan skriva roman, men jag vill i alla fall ha försökt ordentligt en gång.




(Fick royaltyredovisningen för 2014 från förlaget häromdagen. Det blir att leva snålt i sommar... Neh, skojar bara. Det är fem år sedan jag sist gav ut bok så dryga tre euro för förra årets bokförsäljning var väl ungefär vad jag väntade mig. Det är som det är. Man skriver inte böcker för att bli rik.)

Inga kommentarer: